MYS DOBRÉ NADĚJE

Pokračujeme v prohlídce atrakcí v dosahu Kapského města. Asi tou úplně největší je CAPE OF GOOD HOPE ( Mys Dobré naděje ) . Je to ostrý pevninský výběžek, u kterého se střetává teplý proud Střelkového mysu ( Indický oceán ) se studeným Benguelským proudem ( Atlantský oceán ). To vyvolává velké bouře.

Portugalský mořeplavec, Bartolomeo Diaz, byl prvním Evropanem, který roku 1488 tento výběžek obeplul. Nazval jej “ mys Bouří “.

Svůj současný název, Mys Dobré naděje, si toto místo vysloužilo od krále Jana II. Portugalského o něco později. Otevíralo totiž mořskou cestu na východ.

Takže je vám asi jasné, že tuto přírodní raritu nemůžeme vynechat. Absolvujeme výlet s červeným autobusem Hop on hop off. Vyrážíme až v 9, 30 h., což je pro nás příjemná doba.

Jedeme nejdříve ke CAPE POINT. Tady šlapeme do kopce k majáku, odkud je krásný výhled na již zmiňovaný Mys Dobré naděje. Jezdí i lanovka, ale tentokrát jsme “ za hrdiny “ a jdeme pěšky. Po výstupu máme pocit, že jsme zdolali “ střechu světa “ . Každý, ať si dosadí tu svoji.

Máme štěstí na počasí. Je krásně, jasno, vítr – tak akorát. Pokračujeme k vlastnímu Mysu Dobré naděje. Opět musím konstatovat, že pro mne je to další splněný učitelský sen.

V zeměpise o něm přes 30 let učím a najednou bác …. stojím před ním. Paráda. Ale na druhou stranu, trochu jsem zklamaná. Asi jsem měla o tomto tajemném místě jinou představu, i když vlastně nevím jakou. Je to holá, zvětralá skála, která zasahuje do Atlantského oceánu. Místo označuje cedule se jménem a zeměpisnými souřadnicemi.

Dalším bodem našeho pobytu v Kapském městě je ochutnávka místních specialit. BILTONG ( sušené maso, které se pomalu žvýká ) a BOBOTIE ( mleté maso, u kterého nesmí chybět kari a skořice, zapéká se s bramborovou kaší nebo v chlebu ). K tomu vychlazený Sauvignon Blanc ( ten už  známe ) z okolních vinic. Vše moc dobré.

Poslední, o čem chci napsat v souvislosti s Kapským městem, je jméno, které zná celý svět. NELSON MANDELA. Tento bojovník proti apartheidu byl vězněn na nedalekém ostrůvku Robben Island. Název pochází z holandského výrazu robbeneiland – lachtaní ostrov.

Leží zhruba 11 km od pobřeží Kapského města a byl objeven v roce 1652. Pro svoji “ velikost “ ( kolem pěti kilometrů čtverečních ) a neúrodnost sloužil k “ pobytu “ malomocných, duševně chorých a politických vězňů. Mezi ty nejznámější patřil právě Nelson Mandela. Byl zde vězněn v letech 1964 – 1982. Spolu s ostatními vězni pracoval ve vápencovém lomu.

V roce 1999 byl ostrov zařazen na seznam Světového dědictví UNESCO. Je majetkem jihoafrické vlády a z věznice je muzeum.

Náš pobyt v Kapské městě končí. Navštívili jsme i Národní galerii, kde jsou díla světových umělců, ale i díla umělců afrických. Parky, ve kterých se můžete posadit na lavičku a číst si, jsme si užili až dost. Pokud budete chtít trávit dovolenou na pláži Kapského města, zvolte Camps Bay. Krásná, bílá, dlouhá pláž a kolem spousta ubytovacích zařízení.

Všude narážíme na stánky s africkým uměním. Hlavně vyřezávané ze dřeva, masky různých velikostí, pestrobarevné látky. Oči chtějí kupovat, naštěstí zasahuje rozum. Máme ještě 3 měsíce cestování před sebou a pouze kabinová zavazadla.

Přesouváme se autobusem po Garden Road do města Knysna. Cesta trvá 9 hodin, autobus je pohodlný, ale připadáme si jako v iglú. Také jsme podle toho oblečení či spíše navlečení.

Napíšu vám.

Milena

Příspěvek byl publikován v rubrice Cestopisy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.